Wethouder Willem-Jan Stegeman |
---|
Doelstellingen
·Lasten die reëel zijn bij het voorzieningenniveau. Bij de kwaliteit en het voorzieningenniveau van een stad als Amersfoort horen lokale lasten die beperkt blijven, maar wél reëel en op een gemiddeld niveau zijn.
·Kostendekkend opleggen van rioolheffing, afvalstoffenheffing en leges/retributies.
Onze inzet
De aanslag gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking is op 31 januari 2020 aan de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen bekend gemaakt. De Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) verzending door de gemeente binnen acht weken na aanvang van het kalenderjaar. Het betreft een WOZ-waarde naar peildatum 1 januari 2019.
De waardeontwikkeling van de woningen liet tussen de peildatum en de vorige peildatum (1 januari 2018) een stijging zien van gemiddeld 8,1%. Bij niet-woningen was er ook sprake van een stijging. Deze stijging lag gemiddeld op 0,8%. Er zijn 77.412 waardebeschikkingen verzonden. Het bezwaarpercentage bedraagt 2,6% (2.001 bezwaarschriften). Evenals in voorgaande jaren lag ook in 2020 het zwaartepunt op bezwaren tegen niet-woningen en valt het op dat het aandeel ingediende bezwaarschriften van zogenaamde No-Cure-No-Pay-bureaus verder toeneemt. Tegen de waarde van woningen wordt 2,0% bezwaar gemaakt. Landelijk was dit percentage 2,4%. De bezwaarschriften waren vóór de wettelijke termijn van 31 december 2020 afgehandeld.
Ook in 2020 heeft Amersfoort het oordeel ‘goed’ van De Waarderingskamer, toezichthouder op de uitvoering van de Wet WOZ, behouden.
Naast enkele gemeentelijke belastingen wordt de WOZ-waarde ook gebruikt voor de watersysteemheffing (waterschap), eigenwoning forfait inkomstenbelasting, verhuurdersheffing, erfbelasting, hypotheekaanvragen en voor de bepaling van de maximale huur in het woningwaarderingsstelsel.
In het kader van de digitale toegankelijkheid en dienstverlening wordt jaarlijks gebruik gemaakt van de berichtenbox van MijnOverheid. Bijna 50% van alle aanslagen werd digitaal verzonden. Ten opzichte van 2017, het jaar waarin de verzending via MijnOverheid voor het eerst werd toegepast, is dit percentage met bijna 10% gestegen. Doordat de ministerraad in 2017 heeft besloten om vanaf 1 januari 2018 alle kosten voor beheer en exploitatie van Digipoort, DigiD en MijnOverheid door te belasten aan afnemers heeft Amersfoort ook in 2020 te maken met een toename van de vaste uitvoeringskosten.
In 2020 heeft er een verdere doorontwikkeling van de digitale belastingbalie plaatsgevonden. Hierdoor is de digitale dienstverlening voor inwoners en bedrijven rondom het proces van waarderen, heffen en innen 24/7 bereikbaar. Inwoners kunnen bijvoorbeeld digitaal hun aanslagen en taxatieverslagen raadplegen, wijzigingen doorgeven en betalen via iDeal.
Ten aanzien van corona heeft Amersfoort, waar mogelijk op het gebied van belastingen, maatregelen getroffen. Om ondernemers tegemoet te komen zijn er in 2020 enkele maatregelen getroffen. Er is besloten geen precariobelasting te heffen over extra vierkante meters terras en de periode dat de terrassen gesloten waren. Verder zijn de aanslagen voor de reclamebelasting later verzonden en worden de aanslagen precariobelasting pas in 2021 verstuurd.
In het licht van het ondersteunen van ondernemers en andere gedupeerden worden betalingsregelingen overeengekomen en wordt veel maatwerk toegepast. Hiervan hebben meer dan 110 ondernemers gebruik van gemaakt en is er voor circa € 700.000 aan betalingsregelingen getroffen. Het afsluiten van betalingsregelingen geniet de voorkeur boven langer uitstel van betaling omdat mogelijke betalingsproblemen sneller inzichtelijk zijn en er gericht contact gezocht kan worden. Tot slot is ook de invorderingsrente verlaagd tot 0,01%. In de voorziening dubieuze debiteuren wordt tevens rekening gehouden met de effecten van de coronacrisis.
Afvalstoffenheffing
In 2020 zijn er als gevolg van een aanbesteding nieuwe afvalcontracten afgesloten. Zo is er in 2020 een eind gekomen aan de lage tarieven van de afgelopen jaren voor de gemeente. Dit komt mede doordat er veel meer aanbod van restafval en GFT is wat het verwerkingstarief duurder maakt. Deze nadelige kostenontwikkeling heeft direct effect op de kostenbasis en resultaat aangezien ook andere kosten waaronder de compensabele BTW hoger uitvallen.
Tabel: PL.01 Kostenbasis afvalstoffenheffing
Begroting 2020 | realistatie 2020 | Afwijking | |
---|---|---|---|
AVU | 3.901 | 5.699 | -1.798 |
ROVA | 9.428 | 8.930 | 498 |
Zwerfafval | 1.100 | 1.100 | 0 |
Compensabele BTW | 2.703 | 3.026 | -323 |
Oninbaar | 15 | 39 | -24 |
Kwijtschelding | 992 | 944 | 48 |
Overige kosten | 1.019 | 1.310 | -291 |
Opbrengst oud papier en PMD | -1.974 | -2.060 | 86 |
Totale kosten | 17.184 | 18.988 | -1.804 |
Opbrengst afvalstoffenheffing | 17.184 | 16.660 | 524 |
Verschil | 0 | 2.328 | -2.328 |
Rioolheffing
De opbrengst rioolheffing viel licht hoger uit ten opzichte van de raming. Het saldo wordt toegevoegd aan een voorziening beklemde middelen, waardoor het saldo beschikbaar blijft voor het product riool.
Tabel: PL.02 Kostenbasis rioolheffing
Begroting 2020 | realistatie 2020 | Afwijking | |
---|---|---|---|
Dotatie voorziening riolering | 5.750 | 6.016 | -266 |
Kwijtschelding | 151 | 152 | -1 |
Oninbaarverkaringen | 15 | 32 | -17 |
Straatreiniging | 687 | 687 | 0 |
Beheer wegen en watergangen | 807 | 807 | 0 |
Compensabele BTW | 1.974 | 1.923 | 51 |
Overige kosten | 4.128 | 4.121 | 7 |
Totale kosten | 13.512 | 13.738 | -226 |
Opbrengst rioolheffing | 13.512 | 13.738 | -226 |
Verschil | 0 | 0 | 0 |
Herwaardering
Voor de rioolheffing geldt dat de aanslag is gebaseerd op de WOZ-waarde van het pand. De hoogte van de tarieven is daarom afhankelijk van de uitkomst van de herwaardering. Evenals bij de OZB is de ontwikkeling van de WOZ-waardes niet relevant voor de hoogte van de gemiddelde aanslag. Voor de tarieven en de uitkomst van de herwaardering Wet WOZ verwijzen wij u naar de belastingvoorstellen. De WOZ-beschikkingen zijn op 31 januari 2020 aan de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen bekend gemaakt.
De Wet WOZ vereist verzending door de gemeente binnen acht weken na aanvang van het kalenderjaar. Het betreft een WOZ-waarde naar peildatum 1 januari 2019. De waardeontwikkeling van de woningen liet tussen de peildatum en de vorige peildatum (1 januari 2018) een stijging zien van gemiddeld 8,1%. Bij niet-woningen was er ten opzichte van een jaar eerder weer sprake van een stijging. De stijging lag gemiddeld op 0,8%.
Precariobelasting nutsbedrijven
Het Rijk heeft de precariobelasting voor ondergrondse infrastructuur voor nutsbedrijven beperkt. Gemeenten die deze belasting in 2016 al hieven mogen deze nog tot en met 2021 blijven heffen met maximaal het tarief dat gold in 2016. Amersfoort valt binnen deze overgangsregeling. De precario voor nutsbedrijven is vanaf 2019 gedeeltelijk opgenomen in de OZB. De opbrengst precariobelasting wijkt in positieve zin af van de raming.
De hondenbelasting laat als gevolg van een afname van het aantal honden een daling van de opbrengst zien.
Lastenontwikkeling burgers
De peilaanpassing is voor 2020 vastgesteld op 2%. De gemiddelde OZB-aanslag is verhoogd met de peilaanpassing. Een andere maatregel is de afbouw van de precariobelasting. Het Rijk heeft besloten de precariobelasting voor ondergrondse infrastructuur van nutsbedrijven af te schaffen per 2022. Uw raad heeft ervoor gekozen om de precariobelasting geleidelijk af te bouwen. Deze afbouw bedroeg in 2020 € 575.000. Daarnaast vervalt de incidentele korting van € 650.000, zoals die in 2019 gold. Deze maatregelen tezamen zorgen voor een verhoging van de gemiddelde aanslag OZB met 4,9%. Met de stijging van de lasten voor afval (1,1%) en riool (1,8%) was de ontwikkeling van de woonlasten in 2020 voor woningen van gemiddeld +3,8% en voor bedrijven gemiddeld +4,2%. Voor huurders van woningen geldt een iets lagere ontwikkeling. Gebruikers van woningen betalen geen OZB. Zie voor een overzicht onderstaande tabel. Bij de bepaling van de woonlasten is uitgegaan van de gemiddelde WOZ-waarde van een Amersfoortse woning van € 278.000.
Tabel: PL.03 Lastenontwikkeling burgers
(bedragen x € 1,--)
Eenpersoonshuishoudens | 2019 | 2020 | Ontwikkeling |
---|---|---|---|
OZB-gebruikersdeel | 0 | 0 | |
Rioolheffing-gebruikersdeel | 58 | 59 | 1,7% |
Afvalstoffenheffing | 207 | 216 | 4,3% |
Lasten huurders | 265 | 275 | 3,8% |
OZB-eigenarendeel | 351 | 368 | 4,8% |
Rioolheffing-eigenarendeel | 72 | 73 | 1,4% |
Lasten eigenaren / bewoners | 688 | 716 | 4,1% |
Meerpersoonshuishoudens | 2019 | 2020 | Ontwikkeling |
OZB-gebruikersdeel | 0 | 0 | |
Rioolheffing-gebruikersdeel | 58 | 59 | 1,7% |
Afvalstoffenheffing | 260 | 266 | 2,3% |
Lasten huurders | 318 | 325 | 2,2% |
OZB-eigenarendeel | 351 | 368 | 4,8% |
Rioolheffing-eigenarendeel | 72 | 73 | 1,4% |
Lasten eigenaren / bewoners | 741 | 766 | 3,4% |
Lastenontwikkeling bedrijven
Voor bedrijven zijn de lasten als volgt, waarbij uitgegaan is van een (gemiddelde) waarde van het bedrijfspand van € 660.000:
Tabel: PL.04 Lastenontwikkeling bedrijven
(bedragen x € 1,--)
Bedrijven (c.q. niet-woningen) | 2019 | 2020 | Ontwikkeling |
---|---|---|---|
OZB-gebruikersdeel | 1.708 | 1.790 | 4,8% |
Rioolheffing-gebruikersdeel | 408 | 415 | 1,7% |
Lasten huurders | 2.116 | 2.205 | 4,2% |
OZB-eigenarendeel | 2.090 | 2.190 | 4,8% |
Rioolheffing-eigenarendeel | 552 | 562 | 1,8% |
Lasten eigenaren | 2.642 | 2.752 | 4,2% |
Lasten eigenaren / bewoners | 4.758 | 4.957 | 4,2% |
Onroerende-zaakbelasting (OZB)
De opbrengst OZB laat een positief saldo zien van € 29.000. De coronacrisis maakt de betalingspositie van particulieren en bedrijven onzekerder. Als gevolg hiervan was het noodzakelijk om de voorziening te verhogen tot € 1.197.000. Door de aanvullende dotatie aan deze Voorziening Dubieuze Debiteuren ontstaat een negatief resultaat van € 289.000 in 2020. Ook in 2020 sprake van omzettingen van bestaande (bedrijfs)gebouwen naar een woonfunctie. De heffingsgrondslag verandert (vermindert) hierdoor en dan blijft de realisatie van de OZB achter bij de verwachting. Ook de toename van het aantal bezwaren en beroepsprocedures door NCNP bureaus hebben een negatieve invloed op de opbrengst OZB.
Evenals in voorgaande jaren zijn de maximale mogelijkheden tot het verlenen van kwijtschelding benut. Kwijtschelding is mogelijk voor de OZB, de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de hondenbelasting (max.1 hond). Of kwijtschelding wordt verleend hangt af van de betalingscapaciteit van belastingplichtigen. Bij de bepaling daarvan houden wij rekening met 100% van de kosten van levensonderhoud zoals die normatief zijn opgenomen in de landelijke richtlijnen voor het kwijtscheldingsbeleid. Van de mogelijkheid om lagere normen (90% of 95%) te hanteren is bewust geen gebruik gemaakt teneinde ruimhartige kwijtschelding te kunnen verlenen. Ook ondernemers kunnen voor kwijtschelding van de privé-aanslag in aanmerking komen. Aan bijstandsgerechtigden, inwoners die uitsluitend een AOW-uitkering hebben en ondernemers met een BBZ-uitkering is in de regel geautomatiseerd kwijtschelding verleend. Deze groep van ongeveer 3.600 belastingschuldigen, hoefde dus geen verzoek om kwijtschelding in te dienen. Het totale bedrag aan verleende kwijtschelding is met ongeveer € 30.000 gedaald. in 2020 ontvingen 4.098 inwoners kwijtschelding.
Overzicht belastingopbrengsten
Tabel: PL.05 Overzicht belastingopbrengsten
BEGROTING | REALISATIE | VERSCHIL | |
---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 17.183 | 16.660 | -523 |
Hondenbelasting | 710 | 671 | -39 |
OZB | 47.480 | 47.191 | -289 |
Precariobelasting | 1.308 | 1.345 | 38 |
Rioolheffing | 13.512 | 13.738 | 226 |
Lasten ontwikkeling t.o.v. andere gemeenten
Sinds 2002 stelt COELO jaarlijks een overzicht op van de kerngegevens betreffende de belastingen in de grote gemeenten. Onder grote gemeenten worden provinciehoofdsteden en gemeenten met ten minste 90.000 inwoners gerekend. in onderstaand overzicht is een selectie van vergelijkbare gemeenten met de zelfde omvang als Amersfoort opgenomen.
Woonlasten 2020 Eigenaaar - bewoner | Eenpers |
---|---|
Zaanstad | 859 |
Haarlem | 710 |
Apeldoorn | 788 |
Amersfoort | 723 |
Utrecht | 712 |
Arnhem | 707 |
Zwolle | 626 |
's-Hertogenbosch | 562 |
Woonlasten 2020 Huurders | Eenpers |
---|---|
Zaanstad | 586 |
Haarlem | 406 |
Utrecht | 442 |
Apeldoorn | 348 |
Arnhem | 458 |
Amersfoort | 358 |
Zwolle | 335 |
's-Hertogenbosch | 321 |