gemeenschappelijke regelingen
- GGD Regio UtrechtGEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN Naam GGD Regio Utrecht Vestigingsplaats Zeist Webadres Programma 2.1 Sociaal domein Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid. Gemeentelijk belang 13,70% Omvang eigen vermogen 01-01-2020 € 4.233 31-12-2020 € 5.143 Omvang vreemd vermogen 01-01-2020 € 11.748 31-12-2020 € 35.523 Bron Jaarrekening 2020 Feitelijk resultaat 2020 2264 Bijzonderheden/ actualiteiten Risico's Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico’s voor ons als gemeente. Bijdrage aan deelprogramma: 2.1 Ambulante zorg en ondersteuning inclusief wijkteams GGD regio Utrecht(GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. De GGDrU werkt (samen met andere partijen) aan een gezond en veilig leven. De GGDrU levert haar bijdrage aan vijf maatschappelijke doelstellingen. 1. Inwoners wonen, leven, gaan naar school en werken in een veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. 2. Een gezonde en veilige start voor elk kind. 3. Iedereen kan zich ontwikkelen en ontplooien.4. Iedereen kan meedoen.5. Bedreigingen van de publieke gezondheid worden bestreden. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in de regio integraal georganiseerd voor kinderen van 0-18 jaar. Deze wordt gezamenlijk bekostigd op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Naast het collectieve regionale aanbod zijn er per gemeente maatwerk afspraken. Het maatwerk heeft o.a. betrekking op OGGZ-taken, de uitvoering van B-Slim, Stevig Ouderschap, de Gezonde Wijkaanpak, de registratie van Voor en vroegschoolse Educatie en het meldpunt Niet-Acuut (Meld- en adviespunt Bezorgd). 
- Afval Verwijdering Utrecht (AVU)Naam Afval Verwijdering Utrecht (AVU) Vestigingsplaats Nieuwegein Webadres Programma 1.1 Stedelijk Beheer en Milieu Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval. Gemeentelijk belang 10,98% Omvang eigen vermogen 01-01-2020 € 494 31-12-2020 € 696 Omvang vreemd vermogen 01-01-2020 € 17.581 31-12-2020 € 22.327 Bron Jaarrekening 2020 Feitelijk resultaat 2020 166 Bijzonderheden/ actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 1.1 Stedelijk beheer en milieu Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling (GR) Afval Verwijdering Utrecht (AVU). De GRAVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval. 
- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)Naam Regionale uitvoeringsdienst Utrecht Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.2 Veiligheid en Handhaving Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. Gemeentelijk belang 7,14% Omvang eigen vermogen 01-01-2020 € 1.332 31-12-2020 € 1.659 Omvang vreemd vermogen 01-01-2020 € 2.411 31-12-2020 € 2.612 Bron Jaarrekening 2020 Feitelijk resultaat 2020 502 Bijzonderheden/ actualiteiten Per 1 januari 2020 brengen we, vanuit een wettelijke verplichting, ook de taken voor vergunningverlening en toezicht op bedrijfsmatige asbestverwijdering onder bij de RUD. De Provincie Utrecht heeft toegezegd 50% bij te dragen voor de implementatiekosten van de asbesttaken, mede om het proces voor de overdracht van asbesttaken te bevorderen. Daarnaast overwegen we meer taken, zoals milieucontroles van kleinere bedrijven, controles op indirecte lozingen en energiecontroles voor bedrijven bij de RUD neer te leggen. Risico's De RUD heeft zich voor een grote ontwikkelopgave gesteld, waarbij professionalisering, innovatie en kwaliteitsverbetering van essentieel belang zijn. Om deze ontwikkelingen vorm te kunnen geven schatten zij een bedrag van € 600.000 tot € 800.000 nodig te hebben De exacte hoogte van het bedrag en de verdeling over de partners zal nog bepaald moeten worden. Het risico bestaat dat men er onderling niet uit komt of dat de ontwikkelopgave niet gerealiseerd kan worden. 
 Op de dag van de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog 1 januari 2021) worden alle gemeenten het bevoegd gezag voor bodemtaken. Dit betekent dat de provincie Utrecht voor dit onderdeel zal uittreden uit de RUD. Het is echter niet gezegd dat alle gemeenten hun bodemtaken daarna onderbrengen bij de RUD. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze taken zelf uit te voeren. Daarnaast nemen niet alle Utrechtse gemeenten deel aan de RUD, een aantal is namelijk deelnemer van de ODRU. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Amersfoort samen met Utrecht, de grootste gemeentelijke belangen krijgen in de RUD en dus een groter aandeel van de vaste lasten moeten bijdragen. Hier zal pas in 2020 meer duidelijkheid over komen.Bijdrage aan deelprogramma: 1.1 Stedelijk beheer en milieu De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels. 2.2 Veiligheid en handhaving Met ingang van 1 januari 2014 is bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) van start gegaan. Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op vrijwel alle bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2019 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Per 1 januari 2020 is ook, op basis van een wettelijke verplichting, het toezicht op de bedrijfsmatige verwijdering van asbest aan de RUD overgedragen. 
- Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)Naam Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 2.1 Sociaal Domein Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors. Gemeentelijk belang 70,47% Omvang eigen vermogen 01-01-2020 € 0 31-12-2020 € 1.800 Omvang vreemd vermogen 01-01-2020 € 15.956 31-12-2020 € 13.440 Bron Jaarrekening 2020 Feitelijk resultaat 2020 500 Bijzonderheden/ actualiteiten In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) is benoemd dat de financiële posities van RWA en Amfors voldoen aan de gestelde normen. Indien risico’s optreden, leiden deze echter wel direct tot een hogere gemeentelijke bijdrage. In het Jaar 2020 heeft RWA/ Amfors via het Rijk € 1,8 miljoen aan corona-compensatie gekregen. Het RWA bestuur heeft besloten dat deze compensatie ten goede komt aan de doelgroep. bijvoorbeeld via maatregelen ten behoeve van de optimale inzetbaarheid van de doelgroep of trajecten in het kader van toeleiding naar de arbeidsmarkt voor de nieuwe doelgroepen uit de Participatiewet. Tot slot wordt een deel toegevoegd aan de algemene reserve als buffer voor mogelijke economische/ corona tegenvallers in de toekomst. Risico's Loonkosten/premies zouden harder kunnen stijgen dan compensatie vanuit het Rijk met een nadelig gevolg op het financieel resultaat. 
 Veranderingen in de (landelijke) uitstroom kunnen een nadelig effect hebben op de verdeling van de door het Rijk beschikbaar gestelde subsidiemiddelen.Bijdrage aan deelprogramma: 2.1 Sociaal Domein Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) /Amfors Holding B.V. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen. 
- Regionale uitvoeringsdienst UtrechtNaam Regionale uitvoeringsdienst Utrecht Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.2 Veiligheid en Handhaving Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. Gemeentelijk belang 7,14% Omvang eigen vermogen 01-01-2020 € 1.332 31-12-2020 € 1.659 Omvang vreemd vermogen 01-01-2020 € 2.411 31-12-2020 € 2.612 Bron Jaarrekening 2020 Feitelijk resultaat 2020 502 Bijzonderheden/ actualiteiten Per 1 januari 2020 brengen we, vanuit een wettelijke verplichting, ook de taken voor vergunningverlening en toezicht op bedrijfsmatige asbestverwijdering onder bij de RUD. De Provincie Utrecht heeft toegezegd 50% bij te dragen voor de implementatiekosten van de asbesttaken, mede om het proces voor de overdracht van asbesttaken te bevorderen. Daarnaast overwegen we meer taken, zoals milieucontroles van kleinere bedrijven, controles op indirecte lozingen en energiecontroles voor bedrijven bij de RUD neer te leggen. Risico's De RUD heeft zich voor een grote ontwikkelopgave gesteld, waarbij professionalisering, innovatie en kwaliteitsverbetering van essentieel belang zijn. Om deze ontwikkelingen vorm te kunnen geven schatten zij een bedrag van € 600.000 tot € 800.000 nodig te hebben De exacte hoogte van het bedrag en de verdeling over de partners zal nog bepaald moeten worden. Het risico bestaat dat men er onderling niet uit komt of dat de ontwikkelopgave niet gerealiseerd kan worden. 
 Op de dag van de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog 1 januari 2021) worden alle gemeenten het bevoegd gezag voor bodemtaken. Dit betekent dat de provincie Utrecht voor dit onderdeel zal uittreden uit de RUD. Het is echter niet gezegd dat alle gemeenten hun bodemtaken daarna onderbrengen bij de RUD. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze taken zelf uit te voeren. Daarnaast nemen niet alle Utrechtse gemeenten deel aan de RUD, een aantal is namelijk deelnemer van de ODRU. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Amersfoort samen met Utrecht, de grootste gemeentelijke belangen krijgen in de RUD en dus een groter aandeel van de vaste lasten moeten bijdragen. Hier zal pas in 2020 meer duidelijkheid over komen.Bijdrage aan deelprogramma: 1.1 Stedelijk beheer en milieu De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels. 2.2 Veiligheid en handhaving Met ingang van 1 januari 2014 is bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) van start gegaan. Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op vrijwel alle bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2019 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Per 1 januari 2020 is ook, op basis van een wettelijke verplichting, het toezicht op de bedrijfsmatige verwijdering van asbest aan de RUD overgedragen. 
vennootschappen en coöperaties
- NV SROVENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES Naam NV SRO Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren. Gemeentelijk belang 50,00% Omvang eigen vermogen 01-01-2019 € 8.663 31-12-2019 € 8.823 Omvang vreemd vermogen 01-01-2019 € 14.229 31-12-2019 € 16.297 Bron Jaarrekening 2019 Feitelijk resultaat 2019 563 Bijzonderheden/ actualiteiten De corona-maatregelen hebben in 2020 ingrijpende gevolgen gehad voor SRO. De financiële impact hiervan is (gedeeltelijk) gecompenseerd door het Rijk. De gevolgen voor het resultaat 2020 zullen gepresenteerd worden in de jaarrekening 2020 van SRO. Normaliter ontvangen we in 2020 de dividenduitkering over 2019. Deze is als gevolg van corona, komen te vervallen. 
 Het strategisch plan voor de jaren 2020-2022 is vastgesteld. De drie hoofdambities in het plan zijn groei, toegevoegde waarde en vitale organisatie. In het kader van groei heeft SRO eind 2020 besloten te starten met een nieuwe joint venture; SRO Huizen BV. De statuten van alle bv's en de nv zijn in 2020 geactualiseerd.Risico's Een nieuw risico in 2020 dat zijn doorwerking heeft in ieder geval 2021 is de corona pandemie en de bijbehorende maatregelen. Bij de actualiteiten is hierover toelichting opgenomen. Bij de begroting 2020-2023 hebben we het risico benoemd inzake gewijzigde btw-wetgeving. SRO heeft eind 2020 de bevestiging ontvangen van de Belastingdienst dat zij btw-plichtig blijft. Dat is een gunstige uitspraak. De Belastingdienst heeft een uitzondering gemaakt voor het bewegingsonderwijs. De gevolgen hiervan worden in 2021 nader onderzocht. Bijdrage aan deelprogramma: 1.2 Ruimtelijke ontwikkeling De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie.De gemeente en SRO hebben voor de periode 2020-2022 de Raamovereenkomst onroerende zaken gesloten, waarmee SRO de opdracht heeft voor het vastgoedbeheer van de gemeente. In deze overeenkomst zijn afspraken herijkt om de prestaties en de samenwerking te verbeteren. Hier werken beide partijen aan op basis van prestatie- en werkafspraken. 3.3 Sport De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstelling van het Amersfoortse sportbeleid. De doelstelling is een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter. 5.1 Financiën en belastingen Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan Programma 5.1 Financiën en belastingen. 
- Theater-en congrescentrum Flint NVNaam Theater-en congrescentrum Flint NV Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 3.4 Cultuur Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het bieden van een culturele voorziening. Gemeentelijk belang 100,00% Omvang eigen vermogen 31-08-2019 € 421 31-08-2020 € 706 Omvang vreemd vermogen 31-08-2019 € 1.845 31-08-2020 € 2.300 Bron Jaarrekening 2019/2020 Feitelijk resultaat 2019-2020 285 Bijzonderheden/ actualiteiten Theater Flint wordt hard getroffen door de coronacrisis. Door de diverse maatregelen zijn zowel in 2020 als vooralsnog in 2021 minder tot geen voorstellingen en/of evenementen en congressen mogelijk. Op dit moment kan geen goede voorspelling worden gemaakt hoe lang de maatregelen nog blijven gelden. In het jaar 2020 heeft Flint gebruik kunnen maken van diverse steunmaatregelen van oa Rijk, provincie en gemeente. Dankzij deze steunmaatregelen is Flint in staat om op de korte termijn de bedrijfsvoering niet in gevaar te laten komen. Ook in 2021 blijven wij zowel ambtelijk als bestuurlijk in nauw contact met Flint. Risico's Flint wordt hard geraakt door de coronacrisis. Zie hiervoor de tekst bij actuele ontwikkelingen. Bijdrage aan deelprogramma: 3.4 Cultuur Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand. 5.1 Financiën en belastingen Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van theater Flint NV. 
- NV ROVA HoldingNaam NV ROVA Holding Vestigingsplaats Zwolle Webadres Programma 1.1 Stedelijk beheer en milieu en 5.1 Financiën en belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte. Gemeentelijk belang 13,97% Omvang eigen vermogen 01-01-2019 € 36.742 31-12-2019 € 38.203 Omvang vreemd vermogen 01-01-2019 € 53.791 31-12-2019 € 51.447 Bron Jaarrekening 2019 Feitelijk resultaat 2019 5686 Bijzonderheden/ actualiteiten Corona heeft grote invloed op de hoeveelheden in te zamelen en te verwerken stromen van afval en grondstoffen. Dit is het gevolg van thuiswerken, de sluiting van horeca en de toestroom op de milieustraat. In de bedrijfsvoering is alles gericht op het in stand houden van de dienstverlening in het algemeen en de gezondheid van de medewerkers in het bijzonder. ROVA zelf loopt geen financiële risico’s agv de toename in afval en grondstoffen. Alle meerkosten zijn gedekt in de contracten met de afnemers, de 23 deelnemende gemeenten. 
 Rova heeft daarnaast een degelijke financiële positie. De normen, opgenomen in de gemeentelijke audit verbonden partijen, voor solvabiliteit, liquiditeit en dividenden worden gehaald.Risico's Zie bijzonderheden. Bijdrage aan deelprogramma: 1.1 Stedelijk beheer en milieu De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met NV ROVA Holding en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding. 5.1 Financiën en belastingen De gemeente Amersfoort is aandeelhouder. 
- NV REMU- HoudstermaatschappijNaam NV REMU- Houdstermaatschappij Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 5.1 Financiën en belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% wordt verkocht. Gemeentelijk belang 5,00% Omvang eigen vermogen 01-01-2019 € 1.194 31-12-2019 € 969 Omvang vreemd vermogen 01-01-2019 € 8 31-12-2019 € 3 Bron Jaarrekening 2019 Feitelijk resultaat 2019 -225 Bijzonderheden/ actualiteiten Met het oog op de mogelijke verkoop van meer dan 50% van de aandelen van Eneco is in 2018 de aanspraak op de privatiseringsnabetaling geconcretiseerd in een claim. Volgens het vonnis van de Rechtbank Amsterdam van 27 februari 2019 kan NV Remu Houdstermaatschappij geen beroep doen op deze nabetalingsregeling, zoals afgesproken bij de verkoop van het Regionale Energiebedrijf Remu in 2002. In hoger beroep is door het Gerechtshof de eerdere uitspraak van de rechtbank bevestigd, waarna NV Remu Houdstermaatschappij besloten heeft tot instellen van cassatieberoep bij de Hoge Raad. Risico's Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico’s voor ons als gemeente. Bijdrage aan deelprogramma: 5.1 Financiën en belastingen De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de NV REMU - Houdstermaatschappij. 
- Vitens NVNaam Vitens NV Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 5.1 Financiën en belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het maken, verkopen en leveren van drinkwater. Gemeentelijk belang 2,28% Omvang eigen vermogen 01-01-2020 € 533.300 31-12-2020 € 557.100 Omvang vreemd vermogen 01-01-2020 € 1.293.000 31-12-2020 € 1.340.100 Bron Jaarrekening 2020 Feitelijk resultaat 2020 23900 Bijzonderheden/ actualiteiten Vanwege wet- en regelgeving kan Vitens maar een beperkt bedrijfsresultaat behalen (bij hogere resultaten dient een tariefsverlaging aan klanten gegeven te worden, waardoor het resultaat dus beperkt blijft). Daarnaast wil Vitens de solvabiliteit de aankomende jaren laten stijgen naar een minimumniveau van 35% (eind december 2019 bedroeg de solvabiliteit 29%) en blijvend voldoen aan de financiële ratio’s zoals gesteld door de kredietverstrekkers. Hiervoor zal de aankomende jaren het nettoresultaat (grotendeels) worden toegevoegd aan het eigen vermogen en is de verwachting dat er, ondanks positieve bedrijfsresultaten, in ieder geval over de jaren 2020 t/m 2022 geen dividenduitkering zal plaatsvinden. Risico's Lagere of geen dividendopbrengsten (zie onder bijzonderheden/actualiteiten voor nadere toelichting) Bijdrage aan deelprogramma: 5.1 Financiën en belastingen De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van Vitens NV. 
- Alliander N.V.Naam Alliander N.V. Vestigingsplaats Amsterdam Webadres Programma 5.1 Financiën en belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij. Gemeentelijk belang 0,01% Omvang eigen vermogen 01-01-2020 € 4.224.000 31-12-2020 € 4.328.000 Omvang vreemd vermogen 01-01-2020 € 4.567.000 31-12-2020 € 5.094.000 Bron Jaarrekening 2020 Feitelijk resultaat 2020 224000 Bijzonderheden/ actualiteiten Ten behoeve van de energietransitie zal de komende jaren sprake zijn van een zeer sterke stijging van investeringen voor het vervangen en uitbreiden van netwerken. Dit doet Alliander vanuit een gezonde financiële positie. Om deze positie naar de toekomst te behouden zullen maatregelen nodig zijn om de eigen vermogenspositie van Alliander te versterken. Op dit moment wordt onderzocht op welke wijze hieraan invulling gegeven kan worden. Naar verwachting zal Alliander voor het versterken van het eigen vermogen in 2021 een financieringsverzoek uitdoen aan alle aandeelhouders. Risico's Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico’s voor ons als gemeente. Bijdrage aan deelprogramma: 5.1 Financiën en belastingen De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van Alliander NV. 
- BNG BankNaam BNG Bank Vestigingsplaats Den Haag Webadres Programma 5.1 Financiën en belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen. Gemeentelijk belang 0,49% Omvang eigen vermogen 01-01-2020 € 4.887.000 31-12-2020 € 5.097.000 Omvang vreemd vermogen 01-01-2020 € 144.802.000 31-12-2020 € 155.262.000 Bron Jaarrekening 2020 Feitelijk resultaat 2020 221000 Bijzonderheden/ actualiteiten Op dringend advies van de Europese Centrale Bank (ECB) heeft de BNG de uitbetaling van het dividend over het jaar 2019 (welke normaliter in 2020 wordt ontvangen) opgeschort tot na 31 december 2020 (voor de gemeente Amersfoort betreft dit een bedrag van € 345.000). Inmiddels heeft BNG in maart 2021 binnen de aanbevelingen van de ECB een deel van het vastgestelde dividend 2019 uitgekeerd. Het resterende dividendbedrag over 2019 blijft gereserveerd voor uitkering op een later moment. De uitkering van dit restant zal op basis van de ECB-aanbeveling niet vóór 30 september 2021 plaatsvinden en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB. Risico's Lagere of geen dividendopbrengsten als gevolg van de coronacrisis (en de gevolgen die dat voor de economie, maar ook voor het financieel resultaat van banken met zich mee kan brengen). Bijdrage aan deelprogramma: 5.1 Financiën en belastingen De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de BNG Bank (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen. 
- Parkeren Amersfoort BVNaam Parkeren Amersfoort BV Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 1.4 Mobiliteit Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het bieden van parkeergelegenheden. Gemeentelijk belang 100,00% Omvang eigen vermogen 01-01-2019 € 7.779 31-12-2019 € 7.949 Omvang vreemd vermogen 01-01-2019 € 288 31-12-2019 € 398 Bron Jaarrekening 2019 Feitelijk resultaat 2019 624 Bijzonderheden/ actualiteiten Risico's De parkeergarages van PABV hebben te maken met forse omzetverliezen agv de coronacrisis. De crisis leidt tot minder parkeringen (minder bezoekers, meer mensen die thuiswerken). Wanneer de corona maatregelen ook in 2021 lang(er) van kracht blijven kan het resultaat van de BV lange tijd onder druk staan. De BV is financieel gezond en kan eventuele verliezen zelfstandig opvangen. Bijdrage aan deelprogramma: 1.4 Mobiliteit Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat, Flintplein en Amerena. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV. 5.1 Financiën en belastingen Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van Parkeren Amersfoort BV. De dividenduitkering van de bv is opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen 
- ParkeerService Coöperatie UANaam ParkeerService Coöperatie UA Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 1.4 Mobiliteit Rechtsvorm Coöperatie Openbaar belang (doelstelling) Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garage- en straatparkeerbeheer. Gemeentelijk belang 7,14% Omvang eigen vermogen 01-01-2019 € 2.588 31-12-2019 € 1.844 Omvang vreemd vermogen 01-01-2019 € 2.197 31-12-2019 € 2.211 Bron Jaarrekening 2019 Feitelijk resultaat 2019 156 Bijzonderheden/ actualiteiten Zonder ingrijpen dreigde er bij de coöperatie blijvende financiële tekorten te ontstaan. In 2017 hebben de leden van de coöperatie daarom gezamenlijk besloten om een budget beschikbaar te stellen om een interne transitie mogelijk te maken (2017-2020) en zodoende de begroting structureel op orde te brengen. De transitie is succesvol verlopen en is eind 2020 afgerond. Risico's Gemeente Alkmaar en IJsselstein hebben kenbaar gemaakt de coöperatie met ingang van 2022 te verlaten. Dit heeft forse impact op de organisatie. De coöperatie heeft aangegeven inmiddels, dankzij de transitie die liep van 2017 tm 2020, inmiddels voldoende solide te zijn om dit vertrek te kunnen opvangen, zonder dat dit directe gevolgen heeft voor de diverse leden van de coöperatie. 
 Zowel ambtelijk als bestuurlijk blijven wij nauw betrokken bij deze ontwikkelingen.Bijdrage aan deelprogramma: 1.4 Mobiliteit Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad. 5.1 Financiën en belastingen Gemeente Amersfoort is lid van de coöperatie. 
- Amfors Holding B.V.Naam Amfors Holding B.V. Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.1 Sociaal Domein Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Gemeentelijk belang 53,56% Omvang eigen vermogen 01-01-2020 € 2.500 31-12-2020 € 2.500 Omvang vreemd vermogen 01-01-2020 € 4.251 31-12-2020 € 2.334 Bron Jaarrekening 2020 Feitelijk resultaat 2020 2046 Bijzonderheden/ actualiteiten In het Jaar 2020 heeft RWA/ Amfors via het Rijk € 1,8 miljoen aan corona-compensatie gekregen. Het RWA bestuur heeft besloten dat deze compensatie ten goede komt aan de doelgroep. Bijvoorbeeld via maatregelen ten behoeve van de optimale inzetbaarheid van de doelgroep of trajecten in het kader van toeleiding naar de arbeidsmarkt voor de nieuwe doelgroepen uit de Participatiewet. Tot slot wordt een deel van dit bedrag toegevoegd aan de algemene reserve bij RWA als buffer voor mogelijke economische/ corona tegenvallers in de toekomst. Risico's 
 Het operationeel resultaat van Amfors is sterk afhankelijk van (gemeentelijke) omzet. Fluctuaties daarin kunnen het resultaat, en daarmee de gemeentelijke bijdrage, negatief beïnvloeden. Daarnaast kunnen veranderingen in corona maatregelen er toe leiden dat tijdelijk problemen ontstaan met de werkzaamheden van Amfors (medewerkers, productie, etc).Bijdrage aan deelprogramma: 1.1 Stedelijk beheer en milieu Voert in een aantal gebieden in de stad het wijkonderhoud uit. 2.1 Sociaal Domein De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven. 
- Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.Naam Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het voor eigen en/of gezamenlijke rekening en risico exploiteren van gronden in de gemeente Amersfoort. Gemeentelijk belang 100,00% Omvang eigen vermogen 01-01-2018 € 248 31-12-2018 € 255 Omvang vreemd vermogen 01-01-2018 € 80 31-12-2018 € 124 Bron Jaarrekening 2018 Feitelijk resultaat 2018 -7 Bijzonderheden/ actualiteiten Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. heeft (nadat in december 2016 een van de partijen zich uit de PPS-constructie heeft teruggetrokken) een belang van 50% in VOF Kantorenpark Podium Amersfoort. Vanwege het slechte marktperspectief en het ingrijpen van de provincie is door de overblijvende vennoten van VOF Podium afgelopen periode onderzocht of, en onder welke voorwaarden, het gebied is te transformeren tot een woningbouwlocatie. Inmiddels is een stedenbouwkundig plan en startnotitie bestemmingsplan Podium vastgesteld (zie Raadsbesluit van 18 februari 2020). Met betrekking tot deze herontwikkeling van Podium is in 2020 een vaststellingsovereenkomst gesloten tussen de partners van VOF Kantorenpark Podium en OBV CV. Daarmee wordt een volgende stap gezet naar de daadwerkelijk realisatie van 440 woningen op Podium. 
 Met ingang van 1 januari 2016 is Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting (vpb). In dat kader is een fiscale openingsbalans per 1 januari 2016 opgesteld, waarover in 2020 afstemming met de Belastingdienst is bereikt.Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld die tot financiële gevolgen voor de gemeente Amersfoort kunnen leiden (voor de aanwezige risico's met betrekking tot de participatie in VOF Podium is een aantal jaren geleden reeds een voorziening van € 6 miljoen getroffen). Bijdrage aan deelprogramma: 1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. neemt deel in het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst OBV CV en ook in de VOF Podium. 
- Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BVVENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES Naam NV SRO Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren. Gemeentelijk belang 50,00% Omvang eigen vermogen 01-01-2019 € 8.663 31-12-2019 € 8.823 Omvang vreemd vermogen 01-01-2019 € 14.229 31-12-2019 € 16.297 Bron Jaarrekening 2019 Feitelijk resultaat 2019 563 Bijzonderheden/ actualiteiten De corona-maatregelen hebben in 2020 ingrijpende gevolgen gehad voor SRO. De financiële impact hiervan is (gedeeltelijk) gecompenseerd door het Rijk. De gevolgen voor het resultaat 2020 zullen gepresenteerd worden in de jaarrekening 2020 van SRO. Normaliter ontvangen we in 2020 de dividenduitkering over 2019. Deze is als gevolg van corona, komen te vervallen. 
 Het strategisch plan voor de jaren 2020-2022 is vastgesteld. De drie hoofdambities in het plan zijn groei, toegevoegde waarde en vitale organisatie. In het kader van groei heeft SRO eind 2020 besloten te starten met een nieuwe joint venture; SRO Huizen BV. De statuten van alle bv's en de nv zijn in 2020 geactualiseerd.Risico's Een nieuw risico in 2020 dat zijn doorwerking heeft in ieder geval 2021 is de corona pandemie en de bijbehorende maatregelen. Bij de actualiteiten is hierover toelichting opgenomen. Bij de begroting 2020-2023 hebben we het risico benoemd inzake gewijzigde btw-wetgeving. SRO heeft eind 2020 de bevestiging ontvangen van de Belastingdienst dat zij btw-plichtig blijft. Dat is een gunstige uitspraak. De Belastingdienst heeft een uitzondering gemaakt voor het bewegingsonderwijs. De gevolgen hiervan worden in 2021 nader onderzocht. Bijdrage aan deelprogramma: 1.2 Ruimtelijke ontwikkeling De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie.De gemeente en SRO hebben voor de periode 2020-2022 de Raamovereenkomst onroerende zaken gesloten, waarmee SRO de opdracht heeft voor het vastgoedbeheer van de gemeente. In deze overeenkomst zijn afspraken herijkt om de prestaties en de samenwerking te verbeteren. Hier werken beide partijen aan op basis van prestatie- en werkafspraken. 3.3 Sport De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstelling van het Amersfoortse sportbeleid. De doelstelling is een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter. 5.1 Financiën en belastingen Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan Programma 5.1 Financiën en belastingen. 
- Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)Naam Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.) Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 3.4 Cultuur Rechtsvorm Coöperatie Openbaar belang (doelstelling) Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis. Gemeentelijk belang 25,00% Omvang eigen vermogen 01-01-2019 € 159 31-12-2019 € 121 Omvang vreemd vermogen 01-01-2019 € 329 31-12-2019 € 269 Bron Jaarrekening 2019 Feitelijk resultaat 2019 -38 Bijzonderheden/ actualiteiten Risico's Er zijn op dit moment geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 3.4 Cultuur Archief Eemland is gevestigd in het Eemhuis en verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot duurzaam beheer van archieven van: Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude, Soest, Baarn, Eemnes en toezicht op het archief Bunschoten/Spakenburg. In de wet is vastgelegd dat overheidsarchieven na 20 jaar worden overgedragen naar een archiefbewaarplaats onder toezicht van een gemeentearchivaris. Daarnaast beheren wij particuliere archieven o.a. voor Stichting De Armen de Poth, Pieters Blokland en Kamp Amersfoort. Met bewoners en organisaties in de stad organiseren wij tentoonstellingen "van, voor en door de stad" over aansprekende onderwerpen. We werken nauw samen met erfgoedorganisaties in de stad. Archief Eemland is met de Bibliotheek, Scholen in de Kunst en Kunsthal Kade deelnemer in de Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.). 
- Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)Naam Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM) Vestigingsplaats UTRECHT Webadres www.romregioutrecht.nl Programma 3.1 Economie Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) De ROM levert een relevante bijdrage aan de economische structuurversterking door het ondersteunen van het innovatief MKB dat door haar groei en ontwikkeling bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven zoals verwoord binnen de thema’s van de Regionaal Economische Agenda (REA). De kerntaken van de ROM liggen op het gebied van innoveren, investeren en internationaliseren ter versterking en ondersteuning van het regionale economische ecosysteem. De Regionale Samenwerkingsmaatschappij Regio Utrecht BV is opgericht om in fondsen te kunnen deelnemen anders dan het ROM Participatiefonds. Gemeentelijk belang 11,00% Omvang eigen vermogen 01-01-2021 € 0 31-12-2021 € 0 Omvang vreemd vermogen 01-01-2021 € 15.219 31-12-2021 € 15.219 Bron Begroting 2021 0 Bijzonderheden/ actualiteiten Risico's Bijdrage aan deelprogramma: 3.1 Regionale samenwerkingsmaatschappij B.V. In juni 2020 is de Regionale Samenwerkingsmaatschappij BV van start gegaan. Deze is opgericht om als partners binnen regio Utrecht (zonder het Ministerie van EZK) fondsen te kunnen opzetten.