3. Lerende, werkende en dynamische stad

3.2 Onderwijs en jeugd

Zichtbaar resultaat

Voortgang

Toelichting

3.2.1 Onderwijs, jeugd en arbeidsmarkt

Meer organisaties en werkgevers zijn betrokken bij maatschappelijke vraagstukken.

1.1 In ons aanbestedingsbeleid zijn sociale voorwaarden opgenomen om zoveel mogelijk mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen via “Social Return”. Vanuit deze opdracht zijn in 2020 in totaal 252 kandidaten geplaatst. Ongeveer de helft betreft beroepsopleidende (BOL) en beroepsbegeleidende (BBL) leer(werk)plekken. De andere helft betreft plaatsingen op werkplekken van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. In 2020 is negen keer het keurmerk inclusief werkgever uitgereikt door ons Werkgeversservicepunt aan werkgevers die als voorbeeld en inspiratie gelden voor andere werkgevers in de arbeidsmarktregio Amersfoort.

Meer mensen beheersen het Nederlands en hebben kennis van de samenleving.

2.1 IMC on Tour heeft ook in dit bijzondere jaar activiteiten aangeboden aan nieuwkomerskinderen, waaronder een zomerprogramma. Ook op de Taalschool in het voortgezet onderwijs is IMC met een programma gestart.Omdat de populatie binnen het AZC verandert (i.t.t. de oorspronkelijke doelgroep zijn sommige kinderen nog maar heel kort in Nederland) zijn we in 2020 gestart met een instroomgroep waar kinderen de mogelijkheid krijgen rustig te wennen, vóór zij instromen in het onderwijsprogramma. Tevens is een plan gemaakt om de ondersteuning bij de overstap van de Taalschool naar het regulier onderwijs te intensiveren.2.2 Uitvoeren beleidsplan laaggeletterdheid:- Middels de meerjaarlijkse subsidieregeling volwasseneducatie is een divers en laagdrempelig aanbod in de stad gecreëerd van formeel, non- formeel en informeel (digi)taalonderwijs.- Met aanbieders en regiogemeenten zijn afspraken gemaakt over het monitoren van het bereik en de effecten van het aanbod volwasseneducatie (WEB)- Het Taalakkoord 033 is opgesteld en ondertekend door lokale partners. Dit is Amersfoortse coalitie voor het verbeteren van vaardigheden zoals lezen, schrijven en computeren. Zij richten zich op vier thema: voorkomen, verbeteren, (her)kennen en communiceren- De gemeente Amersfoort heeft zich aangesloten bij het Taalakkoord werkgevers. De gemeente zal zich richten op het herschrijven van werkgeversbrieven en het creëren van bewustzijn binnen de organisatie over de manier waarop wij communiceren naar de inwoners.  - Ontwikkeling van wijkgerichte projecten die zich richten op ouders van schoolgaande kinderen, waarbij Nederlands niet de moedertaal is. Het beheersen van de Nederlandse taal wordt thema gericht aangepakt en er wordt een verbinding gemaakt met relevante onderwerpen in onze samenleving.

Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal.

3.1 Vanwege corona hebben we het UPJO met een jaar verlengd. In 2020 hebben we samen met partners in en om het onderwijs input geleverd voor het beleidskader Inclusieve Stad – thema opvoeden en opgroeien. Begin maart 2020 is met een bruisend evenement het startsein gegeven voor Amersfoort Onderwijsstad. De Nationale Onderwijsweek kon in 2020 geen doorgang vinden en is uitgesteld naar oktober 2021. Eind 2020 is bekeken hoe we de activiteiten in het kader van Onderwijsstad weer kunnen oppakken, rekening houdend met de belastbaarheid van het onderwijs in deze coronatijd.3.2 Eind 2020 is een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het UPJO in de periode 2017 t/m 2020. Vanaf 1 januari 2020 zijn alle voorscholen van 10 uur naar 16 uur per week voorschoolse educatie gegaan. De overgang is soepel verlopen. Tijdens de lockdown hebben voorscholen via een aanbod op afstand contact met de peuters gehouden. In 2020 is er één nieuwe ABC’s gestart. In totaal zijn in Amersfoort 14 ABC’s. ABC heeft gezorgd voor een aantrekkelijk activiteitenaanbod voor kinderen in de wijken; zowel gedurende de lockdowns als in de zomervakantie.3.3 In de loop van 2020 bleken meerdere scholen belangstelling te hebben voor een ‘social worker’ op school. We breiden deze werkwijze uit met 7 scholen. Indebuurt033 vult deze functie in.3.4 In Amersfoort zijn In 2020 zijn in alle wijken Integrale Wijk en Onderwijs Overleggen waar afhankelijk van de wijk en de behoefte verschillende partners aansluiten.  Op de Michaelschool, de Kingmaschool, de Klimboom en de Da Vinci zijn onderwijs zorgarrangementen beschikbaar.In 2020 zijn voorbereidingen getroffen om in 2021 op alle scholen voor voortgezet onderwijs met ‘aansluiting onderwijs en jeugd teams’ (AOJ teams) te werken. In deze teams werken verschillende schoolinterne en externe professionals samen om leerlingen en ouders zo goed mogelijk te ondersteunen.De samenwerking tussen onderwijs, specialistische jeugdhulpaanbieders (BSA) en gemeenten in de regio Amersfoort heeft geleid tot de ontwikkeling van ‘onderwijs en specialistische jeugdhulp’ (OSJ). Door de inzet van de poortwachtersfunctie dyslexie blijft ook in 2020 het verwijzingspercentage van 92% van de scholen onder de 3%, daar waar landelijk 7% verwezen wordt voor een EED behandeling.3.5  Helaas hebben we alle kinderen die thuis zitten nog niet gezamenlijk in beeld. Vooruitlopend op de aanpassingen in de wetgeving is in 2019 een landelijk Privacy Convenant opgesteld. Dit landelijke Convenant bleek niet voldoende basis om de privacy te waarborgen. Eind 2020 is landelijk een nieuw Model Privacy Convenant Samenwerking Onderwijs-Gemeenten-Jeugdhulp opgesteld waar in 2021 regionaal invulling aan gegeven gaat worden.3.6 Door een gezamenlijke inzet van VO en MBO-scholen en gemeenten in projecten op gebied van studiekeuze, zorg in en om de school, begeleiding van overstap naar een andere school of (leer)werkplek, of het vinden en behouden van een goede stageplek, wordt het VSV teruggedrongen.3.8 Zie 6.13.9. Leerlingenvervoer: Wij hebben in 2020 effectief en efficiënt vervoer verzorgd voor leerlingen van scholen voor primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en (speciaal) voortgezet onderwijs die niet met eigen vervoer naar school kunnen.

Goede, duurzame en toekomstgerichte onderwijshuisvesting als gezonde, aantrekkelijke leer- en werkomgeving voor leerlingen en personeel.

4.1. Wij hebben de Coöperaties Samenfoort PO en Samenfoort VO in 2020 begeleid bij het door hen in uitvoering nemen van de door hen opgestelde investeringsplannen voor (ver)nieuwbouw van schoolgebouwen in de investeringsperiode 2019-2022. Samenfoort PO is begonnen in Schothorst waar basisschool De Zevensprong/Weesboom als eerste nieuwe huisvesting krijgt. Samenfoort VO is begonnen in Isselt waar vmbo Het Element (Prisma/Vakcollege) als eerste nieuwe huisvesting krijgt.4.2. Wij begeleiden schoolbestuur KPOA bij de stedenbouwkundige inpassing van het permanente scholencluster Laak2 in de Laakse Tuinen. Dit cluster gaat onderdak bieden aan basisschool DOK12 en speciale basisschool Boulevard410. Realisatie van dit cluster vormt het sluitstuk van de onderwijsvoorzieningen in het plangebied Vathorst-Hooglanderveen.

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2021 12:23:59 met de export van 05/25/2021 13:50:49