Tabel: PF.1.4.02 Verschillen primitieve begroting versus begroting na wijziging
Na het vaststellen van de primitieve begroting hebben diverse raadsbesluiten geleid tot een wijziging van de begroting. Onderstaand overzicht presenteert deze begrotingswijzigingen ten opzichte van de primitieve begroting.
Deelprogramma
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
1.4.1 Mobiliteit
Meicirculaire 2020
-347
-347
1.4.1 Mobiliteit
Reclame in de openbare ruimte
-8
-8
Mutaties reserves
Bestemming rekeningresultaat 2019
45
45
Totaal begroting na wijziging
-8
-302
-310
Toelichting op de wijzigingen van de begroting 2020
Toelichting op de financiële wijzigingen in de begroting 2020
Lasten
Baten
Saldo
1.4.1 Mobiliteit
In het compensatiepakket corona van het Rijk van 26 juni, is een bedrag van € 347.000 beschikbaar gesteld voor gederfde inkomsten uit toeristen- en parkeerbelasting.
-347
-347
Eind 2019 heeft de Raad besloten tot het toestaan van digitale reclame in de openbare ruimte. Ook is hierbij besloten om als gemeente abri's aan te schaffen. Hiervoor is een krediet beschikbaar gesteld. De € 8.000 aan de lastenzijde betreffen de additionele kapitaallasten naar aanleiding hiervan. Voor meer hieromtrent, zie raadsbesluit "Reclame in de openbare ruimte".
-8
-8
9. Mutaties reserves
De bate ad € 45.000 betreft de onttrekking aan de reserve Openbaar Vervoer, ter dekking van de uitgaven voor het nachtnet in 2019, conform de motie ‘Nachtnet ook in 2019 en 2020’. Zie hiervoor tevens het besluit "Bestemming rekeningresultaat 2019".
45
45
Tabel: PF.1.4.03 Baten en lasten in verband met corona
De toelichting op deze verschillen is opgenomen in de totaalanalyse van de verschillen tussen de gewijzigde begroting en de realisatie. Het negatief coronasaldo op programma 1.4 mobiliteit wordt veroorzaakt door misgelopen parkeeropbrengsten van het straatparkeren. Het Rijk heeft in mei 2020 een eerste compensatie gegeven aan gemeenten voor misgelopen parkeerinkomsten op. Hiervoor ontvingen wij € 347.000. Het Rijk heeft aangegeven dat ze hierop nog aanvullende compensatie zullen verlenen. Dit bedrag wordt echter pas definitief bepaald op basis van de uiteindelijke gemeentelijke jaarrekeningen over 2020. Dat gaat dus pas in de tweede helft van 2021 bekend worden. Op grond van de BBV-regelgeving mogen wij hier niet op vooruitlopen. Dus ondanks dat het bedrag betrekking heeft op gemiste inkomsten in 2020 mogen wij dat niet meenemen in de gemeentelijke jaarrekening 2020 en zal dit meelopen in de jaarrekening 2021.
PROGRAMMA
BEGROTING
REKENING
AFWIJKING
CORONA
NA WIJZIGING
BEGROTING
SALDO EXCLUSIEF MUTATIES RESERVES
-/-REKENING
1.4.1 Mobiliteit
-347
-584
-237
TOTAAL SALDO
-347
-584
-237
Tabel: PF.1.4.04 Verschillen begroting na wijziging en realisatie
Analyse verschillen programma
Lasten
Baten
1.4.1 Mobiliteit
1.172
22
9 Toevoeging / onttrekking aan reserve
0
-47
1.4 Mobiliteit
1.172
-24
Analyse
Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel. Een ‘I’ staat voor Incidenteel (eenmalig) en de ‘S’ voor Structureel (doorlopend). De financiële analyses zijn op hoofdlijnen en geven de belangrijkste financiële afwijkingen aan. Dat betekent dat de financiële verklaring niet in alle gevallen uitputtend zal zijn. Bedragen onder de € 0,1 miljoen laten wij doorgaans buiten beschouwing in de financiële analyses en de begrotingsrechtmatigheid.
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen
Lasten
Baten
I / S
1. Mobiliteit
Incidentele ruimte programma mobiliteit'
Zoals gemeld bij de zomerrapportage 2020 is er al enkele jaren sprake van voordeel op programma Mobiliteit als gevolg van besparingen in de laatste 6 jaar, zoals de omzetting van bollards naar camera's en ook de kostenefficiency bij ParkeerService. Met ingang van de begroting 2021– 2024 is dit bedrag structureel als voordeel op de lasten ingeboekt, waardoor dit voordeel van € 200.000 voor 2020 als incidenteel wordt aangemerkt.
200
I
Goedopweg Samen met de provincie Utrecht, gemeente Utrecht, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat werken we onder de noemer Goedopweg aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Utrecht. Door middel van gedragsmaatregelen wordt getracht hyperspitsen in het openbaar vervoer en op de weg te voorkomen, en om reizigers te bewegen te kiezen voor de fiets in plaats van de auto als vervoermiddel. De Amersfoortse bijdrage voor 2020 aan de gemeenschappelijke projectorganisatie en projecten van Goedopweg bedraagt incidenteel € 250.000 en wordt gedekt uit de Reserve Stedelijke Voorzieningen (RSV) compartiment Bereikbaarheid. Zoals ook gemeld in de zomerrapportage is deze onttrekking niet geraamd, daarom stellen wij voor een bedrag van € 250.000 te onttrekken aan de RSV.
-250
I
Rotonde Nieuwe Poort Er was in 2020 een incidenteel budget van € 1.000.000 beschikbaar voor Rotonde Nieuwe Poort. Zoals gemeld bij de zomerrapportage was de verwachting dat dit budget niet volledig benut zou worden, omdat er meer tijd nodig was om de verkeerskundige beoordelingen van de verschillende alternatieven te onderzoeken en ook om met de bewoners en belanghebbenden de dialoog te voeren over mogelijke oplossingen en alternatieven. Daarnaast zijn tijdens de raadsvergadering van 10 november 2020 een tweetal moties aangenomen, zijnde 2020-135M LES samen bereik je meer en 2020-136M Geen nieuwe doorsnijding van de groengordel. Motie 2020-135M vraagt om uitbreiding van het onderzoek en een onafhankelijke procesleider voor het participatietraject. Aan beide opdrachten zijn kosten verbonden. Hiervoor is geen dekking voorhanden. Tevens zijn deze van invloed op de looptijd van het proces en het onderzoek van het project. De werkelijke uitgaven in 2020 waren € 140.000.
860
I
Kapitaallasten De kapitaallasten zijn lager dan begroot. Door voordelen die zijn ontstaan door werk met werk maken en toegekende incidentele subsidies is tot op heden minder gebruik gemaakt van de kredieten die beschikbaar zijn gesteld voor bereikbaarheidsprojecten. In 2020 heeft een inhaalslag plaatsgevonden binnen VERDER voor met name bereikbaarheid Vathorst. Dit leidt tot kapitaallasten in 2021.
574
I
Subsidies openbaar vervoer In 2020 zijn 2 subsidies ontvangen van de Provincie Utrecht met betrekking tot openbaar vervoer. Totaal € 105.000. Hier tegenover staan extra uitgaven van € 71.000 in € 2020. Een bedrag van € 34.000 heeft betrekking op gemaakte kosten in 2019.
-71
105
I
Stelpost Knooppunt Hoevelaken Om op termijn aan onze financiële verplichtingen voor knooppunt Hoevelaken te voldoen, wordt jaarlijks € 600.000 gestort in de reserve Knooppunt Hoevelaken. De dekking van deze storting komt deels uit OZB-verhoging (50%) en deels uit verkeersbudgetten (50%). Deze laatste is als stelpost opgenomen en wordt gecompenseerd door incidentele voordelen.
-300
I
Nachtnet Op 29 september 2017 nam uw raad de motie "Nachtnet ook in 2019 en 2020', 2017-149M aan. Waarin wordt voorgesteld om de uitgaven voor Nachtnet te dekken uit de reserve Openbaar Vervoer. In 2020 is opdracht verleend voor € 55.000, echter als gevolg van Corona is deze bijdrage lager uitgevallen namelijk € 39.000. Voor dit laatste bedrag gaat de jaarrekening gepaard met een voorstel om dit bedrag te onttrekken aan deze reserve.
-39
I
Opbrengsten straatparkeren Ten opzichte van 2019 is er als gevolg van Corona afgerond € 585.000 minder opbrengsten straatparkeren ontvangen in 2020. Vanuit de Rijksoverheid is voor de periode van 1 juni een compensatiebedrag als gevolg van Corona, ontvangen voor weggevallen parkeeropbrengsten van € 347.000. Ten opzichte van 2019 was de opbrengst naheffingsaanslagen € 150.000 lager in 2020. Totaal lagere opbrengsten ten opzichte van 2019 bedraagt derhalve afgerond € 735.000. De raming van het budget in 2020 is ca. € 250.000 lager is dan de realisatie van de afgelopen jaren. Met ingang van 2021 sluit het budget beter aan bij de te verwachten realisatie. Daardoor is er ten opzichte van het budget in 2020, na aftrek van het ontvangen compensatiebedrag van € 347.000, sprake van een lager tekort, zijnde € 121.000.
-121
I
Interne doorbelasting parkeerhandhaving In 2020 zijn er minder uren doorbelast voor parkeerhandhaving. Hierdoor vallen ook de baten in programma 2.2.3 Handhaving lager uit. Voor onderbouwing van het lagere uren zie de analyse op programma 2.2.3.
131
I
9. Mutatie reserves
Reserve toekomstige vervangingsinvestering Een lagere onttrekking aan de reserve toekomstige vervangingsinvestering levert in 2020 een nadeel op. Deze lagere onttrekking komt doordat de werkelijke kapitaallasten van de investeringen Fietsplan 2017/2018 en Leusderweg lager waren dan begroot als gevolg van vertraagde investering. Zie ook analyse lagere kapitaallasten programma 1.4.1 Mobiliteit.
-47
I
Tabel: PF.A.1.4.3 VERDER Amersfoort, bevoegd gezag, in uitvoering
Aanleg (H)OV A'frt Station - Centrum - A'frt Vathorst
1.652
1.652
0
1.652
0
0
Aanvullend
Afgerond
131c
Ongelijkvloerse verbinding N199
160
160
0
160
0
0
Aanvullend
Afgerond
159
Stimuleren gebruik deelauto's
108
108
0
108
0
0
Aanvullend
Afgerond
184
Ontsluiting Vathorst-West op A1
7.500
572
249
821
0
6.679
Aanvullend
In voorbereiding
191
Fietsverbinding Hoevelaken / Amersfoort Centrum via Hogeweg
870
870
0
870
0
0
Aanvullend
Afgerond
192
Fietsroute tussen Amersfoort-Vathorst en Bunschoten
550
550
0
550
0
0
Aanvullend
Afgerond
199
Kortsluiting Energie - Outputweg
20.300
6.256
9
6.265
14.000
35
Aanvullend
Afgerond. Opm. project is ondergebracht bij Knooppunt Hoevelaken. Dit is geregeld via BOK2. Knooppunt Hoevelaken is vertraagd a.g.v. PAS. Uitvoeringsjaar nog niet bekend.
v11
Doorstroming Bergen-boulevard Vathorst
4.090
770
2.137
2.907
0
1.183
Aanvullend
Aanpassing rotonde 1 is gereed. Overige in uitvoering.
V12
Aansluiten Danzigtunnel Vathorst
3.105
191
34
224
0
2.881
Aanvullend
In voorbereiding
V13
Vrouwenpolder
298
298
0
298
0
0
Aanvullend
Afgerond
V14
Pilot fietsverkeers- licht rotonde 6
242
205
0
205
0
37
Aanvullend
Afgerond
V15
Kruispunt Heideweg-Caraiben
58
58
0
58
0
0
Aanvullend
Afgerond
V18
reistijdwinst fietsers verkeerslichten
550
251
-195
56
0
494
Aanvullend
In voorbereiding
V19
Nieuwe schakels in het fietsennetwerk
350
0
243
243
0
107
Aanvullend
In voorbereiding
V20
Verkeers-veiligheid verbeteren
1.050
136
25
161
0
889
Aanvullend
In voorbereiding
V21
Verbeteren doorstroming ov Julianaplein
1.000
19
0
19
0
981
Aanvullend
In voorbereiding
Totaal
116.286
36.374
7.607
43.979
14.000
58.308
In 2020 is VERDER V11 rotonde 2 gestart en is de fietstunnel aangelegd. Deze kan in 2021 in gebruik worden genomen. Ook de fietstunnel van VERDER 112 is aangelegd en kan in 2021 in gebruik worden genomen. De bijbehorende tracédelen zijn grotendeels aangepast. VERDER 10 de aanleg van de snelfietsroute is gestart met het verleggen van de kabels en leidingen. Deze werkzaamheden worden medio 2021 afgerond. Aanvullend worden de aanpassingen aan de infrastructuur gedaan. VERDER 88 de aanleg van een fietsenkelder heeft vertraging opgelopen omdat er nog geen overeenkomst is met de eigenaar van het gebouw.
Tabel: PF.A.1.4.4 Amersfoort uitvoerder, VERDER partner
Proj.
Omschrijving
Budget
Lasten < 2020
Lasten 2020
Totaal lasten
Afspra-ken (be-stuurs) overeen- komst
Saldo
Soort maatregel
Stand van Zaken
28
DVM
658
658
0
658
0
0
No Regret
Afgerond
97
Buslijn Leusden - Amersfoort Noord
58
58
0
58
0
0
Aanvullend
Afgerond
102
Mobiliteits- management
269
240
0
240
0
29
Basis
In uitvoering
Totaal
985
956
0
956
0
29
Tabel: PF.A.1.4.5 Projecten Beter Benutten
Project
Omschrijving
Bijdrage excl. BTW
Goedgekeurde verschuiving
Bijdrage excl. BTW na verschuiving
Uitgaven t/m 2020
MNBB45
Fietsparkeren stations
2.773
250
3.023
2.112
MNBB46
Westelijke Ontsluiting
4.202
0
4.202
4.202
MNBB49
Groene Golf
1.297
-226
1.071
1.063
MNBB48
Doorstroming Hogeweg
904
-200
704
704
MNBB74
Busstation Schothorst
745
176
921
905
Totaal
9.921
0
9.921
8.986
Deze pagina is gebouwd op 05/27/2021 12:23:59 met de export van 05/25/2021 13:50:49