Samenwerkingspartners
We willen dat Amersfoort een veilige en leefbare stad is. Samenwerking met onderstaande partners is hierbij onmisbaar.
Inwoners, politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst, Wijkteam Amersfoort, GGZ-instellingen, Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC), Woningcorporaties, Zorg- en hulpverleningsorganisaties, Bureau Regionale Veiligheidsstrategie, Reclasseringsorganisaties, ondernemers, branche-organisaties, Zorg en Veiligheidshuis Regio Utrecht, bewoners, Artikel 1 Midden Nederland.
Op het terrein van veiligheid geven we incidenteel subsidie aan bedrijven en particulieren in het kader van Niet Gesprongen Explosieven.
Op het terrein van handhaving werken we nauw samen met de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht, de VeiligheidsRegio Utrecht, de politie en de Omgevingsdienst Noordzeekanaal (OGNKG). De samenwerking zorgt voor integrale en effectieve uitvoering. Uit onze rol als erkend leerbedrijf voor de opleiding ‘handhaver toezicht en veiligheid’ volgt een nauwe samenwerking met het MBO-Amersfoort. Met de politie zorgen we voor een goede aansluiting tussen handhaving op leefbaarheid en veiligheid.
Verbonden partijen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Wij werken in het samenwerkingsverband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces. Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen, etc.
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Met ingang van 1 januari 2014 is bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) van start gegaan. Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op vrijwel alle bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2019 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Per 1 januari 2020 is ook, op basis van een wettelijke verplichting, het toezicht op de bedrijfsmatige verwijdering van asbest aan de RUD overgedragen.